Moderne klassieke jachten

9789064104824_Kuffel_Moderne_klassieke_jachten4226c7 In 2009 verscheen bij uitgeverij Hollandia BV te Haarlem het boek “Moderne Klassieke Jachten” (http://www.hollandia-boeken.nl/index.php?action=boekdetail&bcid=20&bid=245), oorspronkelijk geschreven door Jan Kuffel en uitgebracht door Palstek Verlag GmbH te Hamburg, onder de titel “99 GFK Klassiker”.In het boek bespreekt Jan Kuffel 99 moderne klassieke jachten, gebouwd in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. Van ca. 5,60 lang tot en met 12,20.
Het boek is een prima referentie voor een ieder die op zoek gaat naar een dergelijk schip. Via een overzichtelijke indeling wordt een waardebepaling van de schepen gegeven (anno 2007!). Daarnaast geeft het boek tips en wetenswaardigheden waar men bij de aanschaf van een schip van die leeftijd rekening mee dient te houden. Ook aan “onze” Oceaan zijn er twee pagina’s gewijd:Kuffel beschrijft dat de Oceaan 22 zowel in een versie met vaste kiel als met kiel/midzwaard verkrijgbaar was. Ondanks de beperkte afmetingen heeft de constructie een aantrekkelijk uiterlijk met een vlakke opbouw, 7/8 tuigage en een laag vrijboord.

Het interieur is simpel maar praktisch en biedt ruimte aan 4 kooien met een lengte van 2 meter.Voor het interieur werden binnenschalen gebruikt en eea werd met teak-hechthout afgetimmerd. Om extra binnenruimte te creëren is de Oceaan voorzien van een hefdak dat in de haven uitgeklapt kan worden.

Volgens Kuffel is het dekplan uitgerust voor sportief zeilen. De mast met gepijlde zalingen staat op het dek en kan door een wanttalie in de achterstag getrimd worden. De vallen en strekkers zijn standaard naar de kleine lieren op de opbouw geleid.

De kuip biedt plaats aan drie personen en heeft vlakke brede kuipleuningen welke schuin naar buiten doorlopen waardoor er gemakkelijk vanaf de hoge kant kan worden gestuurd. De Oceaan moet snel en plezierig zeilen, het grote zeiloppervlak en het sloepachtige onderwaterschip zorgt bij zwakke wind al voor een goede snelheid en wie van trimmen houd kan zich met het 7/8 tuigage uitleven! Bij harde wind moet de grootschoot snel gevierd kunnen worden aangezien bij veel helling de loefgierigheid zo groot is dat het schip gemakkelijk uit het roer kan lopen. Met een rif en aangepaste voorzeilen kan de Oceaan echter ook harde wind goed doorstaan.

Opvallend is volgens Kuffel de goede manoevreerbaarheid van het schip, zowel onder zeil als op de motor. De motor is doorgaans een 6 tot 8 pk buitenboordmotor die in een motorstoel aan de spiegel hangt.

Kuffel constateert dat de Oceaan als tweedehands boot veel gebreken vertoont. Zo zijn lekkende romp-dek-verbindingen een veel voorkomend euvel omdat de schalen alleen met een popverbinding zijn vastgezet en niet zouden zijn afgekit. Deze verbinding is afgedekt met een mahonie schuurlijst die met kit is afgewerkt maar die vaak verrot is.

Ook komt lekkage voor bij ramen, de nieuwere boten hebben opgeschroefde plexiglas ramen, oudere zijn in rubber gevat. In de bilge komen vaak sterk gecorrodeerde wrangen voor die bij reparatie verwijderd en opnieuw ingelamineerd dienen te worden.

Het roerblad, dat uit twee halve polyester schalen met ene hechthouten kern bestaat dient veelal gerepareerd te worden. Door de schroeven van het roerbeslag komt water binnen waardoor het hout uitzet en het tot een breuk komt.

Note redactie:

De opmerkingen die Kuffel maakt t.a.v. de kwaliteit van een tweedehands schip zijn op zich juist maar niet specifiek voor de Oceaan 22. Bij bijna alle schepen van vergelijkbare leeftijd komen we dezelfde gebreken tegen. Alle kitverbindingen zijn na 20 – 30 jaar aan vervanging toe. Rubbers zijn verhard en of uitgedroogd en dienen te worden vervangen. Alleen het roer en de ingelamineerde wrangen zijn ons inziens aandachtspunten die specifiek voor de Oceaan 22 gelden.

Het boek Moderne Klassieke jachten is te bestellen bij uitgeverij Hollandia. (zie link in het artikel)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.