Ruiten vervangen

De Oceaan 22, type 3 heeft opgelegde plexiglas ruiten. Bij Coconot 3 vertoonde deze craquelé effect en waren deze bij de schroefgaten enigszins uitgescheurd. Tijdens één van onze overnachtingen verleden jaar vertoonde de slaapzak van Merwin een natte plek terwijl we mogen verwachten dat zoonlief al lang zindelijk is ….

Nu Roelien de afgelopen winter zoveel energie heeft gestoken in het lakken van de houten interieurdelen willen we niet het risico lopen dat dit werk teniet wordt gedaan door lekkage. Ruiten vervangen dus!

Na vele moertjes losgedraaid te hebben blijken de ruiten met dubbelzijdig tape gemonteerd te zitten. Gelukkig geen kit! (… dachten we)

Er hoeft alleen een plamuurmes aan te pas te komen om ze los te halen.

De bestaande ruiten moeten als mal dienen voor de nieuwe dus het is belangrijk dat ze er heel af komen. En dat lukt prima.

Eenmaal thuisgekomen start de zoektocht naar een leverancier. Diverse partijen kunnen de gewenste ruiten leveren en voor ons om maat maken. De keuze valt op de firma Agulon Kunststoffen te voorschoten. (de logistiek speelt een belangrijke rol bij deze keuze)

De volgende vraag is Acrylaat (plexiglas) of het iets duurdere Polycarbonaat (lexan)?

In een vroegere werkomgeving heb ik veel met beide materialen te maken gehad. Mijn voorkeur voor Polycarbonaat werd bevestigd door de medewerker van Agulon uit Voorschoten. Polycarbonaat is weliswaar iets krasgevoeliger maar de kans op uitscheuren rond de boorgaten is beduidend minder. Wel moet het een UV werende versie van Polycarbonaat zijn, vroegere versies die niet UV werend waren, vergeelden namelijk nogal snel…

Keurig binnen de afgesproken tijd levert de firma Agulon de nieuwe ruiten. De boorgaten zijn voorgeboord en geschikt gemaakt voor een verzonken kop.

De eerste klus is het verwijderen van de achtergebleven siliconenkit. Een klus dat veel tijd vraagt. De oude kit wordt daartoe veelvuldig ingesmeerd met Bison Siliconenkit verwijderaar. Dit maakt de oude laag zacht waardoor het gemakkelijker weg te schrapen is. Net zolang herhalen totdat alle resten weg zijn. Dan met MP reiniger (geleverd door Polyservice uit Amsterdam) de restanten verwijderen en ontvetten.

De keuze is gevallen om de ramen er, met behulp van 3 mm dik zelfklevend EPDM Celrubberband, op te zetten. (andere dikten zijn verkrijgbaar)
Celrubber EPDM is een hoogwaardig afdichtingsband tegen water en andere vloeistoffen.
EPDM tochtband kenmerkt zich door goede mechanische eigenschappen.
EPDM schuimband is bestand tegen veroudering en vlekt niet. Dit schuimband wordt gebruikt in stalen en aluminium ramen, electro-industrie, scheidingswanden en als geluiddempend materiaal in de carrosseriebouw en vliegtuigbouw. EPDM is bestand tegen verdunde zuren en alkaliën, maar minder goed bestand tegen olie en mineraal-brandstoffen.

Via Haaglanden Rubber (Den Haag) zijn hele rollen in verschillende breedte maten te verkrijgen maar ook diverse watersportwinkels waaronder Kok in Rotterdam en Dekker in Zaandam hebben dit of een vergelijkbaar product in hun programma. Toen kwam de vraag aan de orde gaan we de tape vastzetten op het raam of op de sponning? Het antwoord blijkt uit de tape. De zelfklevende zijde is v.z.v. een wapening. Dit zou zichtbaar kunnen zijn door de ruit heen als we de tape op de ruit zetten. Dus tape aanbrengen op de sponning.

Nadat de tape zorgvuldig is aangebracht is het tijd op de nieuwe ruit te plaatsen. Dit verloopt prima. Alle boorgaten zitten op de goede plaats. Wel valt op dat er nogal wat lengteverschil in de diverse boutjes moet zitten. Gelukkig komen we met de aanwezige voorraad nieuw RVS uit.

De belangrijkste tip: vast is vast. Draai de moertjes niet te vast aan, dat geeft alleen extra spanning in het materiaal maar voegt niets toe qua afdichting.

Dan het moment van de waarheid. Roelien hanteert de gieter. Geen druppel dringt door in de kajuit.

Deel 1 geslaagd. De beschermende folie kan verwijderd worden en dan op naar de stuurboord ruit!

Ook hier wordt eerst veel tijd gestoken in het verwijderen van de oude siliconenlaag. Dat terwijl de ruit toch met tape vast zat. Kennelijk was de tape tijdens een eerdere ruitvervanging over de oude siliconenlaag heen geplakt. En wij het maar raar vinden dat de ruiten niet helemaal waterdicht waren …

Het eindresultaat mag er zijn. Twee prachtig nieuwe ruiten. Waterdicht en helemaal helder.

 

 

 

 

 

 

5 gedachten over “Ruiten vervangen

  1. Hoi. Binnenkort ga ik ook mijn ruiten vervangen en jullie beschrijving kan mij hier zeker bij helpen. Hebben jullie nog steeds goede ervaringen met het gebruikte EPDM rubberband? Veel andere booreigenaren werken met sikaflex UvA bestendige lijmkit.

    Ik hoor het graag.

    Groetjes,
    Mathijs

    • Hallo Mathijs.
      Tot op heden zijn de nieuw geplaatste ramen waterdicht! Het werken met band is ons prima bevallen. Of het echter op langere termijn 100% waterdicht zal zijn moet nog blijken.

      groet,

      Rob Hill

  2. Dan ga ik ook werken met de EPDM rubberband. Dit werkt volgens mij netter dan met Sikaflex®-295 UV. Bedankt voor je advies.
    Hebben jullie gekozen voor bruin of Smoke grey Polycarbonaat?

  3. er zijn inmiddels weer 2 seizoenen voorbij en ik vroeg me af of het EPDM jullie ramen nog steeds netjes waterdicht houd? Gaat het spul niet “kruimelen” (zoals sommige kunststoffen op termijn doen) en is het ook nog een beetje makkelijk schoon te houden? Graag jullie ervaring…

    Kees

    • Hi Kees,
      Het enige probleem dat wij ervaren is dat de tape tussen ruit en boot uitzakt! Wij hebben inmiddels één ruit 1x los gehad, opnieuw tape geplakt en weer teruggezet.
      groet,

      Rob

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.