Vallieren

Mei 2017.

De oceaan is voorzien van vallieren die voor de valstoppers zijn gemonteerd. Een methode die gangbaar was. Het gevolg is wel dat de lier in principe maar voor één val gebruikt kan worden. Immers als de val door middel van de valstopper vastgezet wordt, staat deze onderspanning vanaf de lier …

In 2017 besluiten wij de zaak om te draaien. De oude valstoppers waren toch al niet meer in optimale conditie en ook de lieren hebben na 37 jaar dienst hun beste tijd wel gehad.

 

We gaan de lier vervangen door een exemplaar van: Lewmar, de standaardlier 7a (https://www.lewmar.com/node/15041)

 

Het is een klusje naar de hand van Roelien. D.m.t. polyester hars en gelcoat de oude gaten dicht maken en de zaak omdraaien. Eerst de stoppers (gezien vanaf de mast) en vervolgens de lier.

De val wordt nu met behulp van de lier op spanning gebracht door de valstopper heen. Als het achterlijk van het zeil strak staat wordt de val gefixeerd met behulp van de stopper en kan de lijn van de lier verwijderd worden. De lier is hierdoor te gebruiken voor een 2e val.

 

Februari 2011

Het demonteren van de vallier aan bakboordzijde vergde enige inspanning met als resultaat dat de kunststof huls waarover de trommel geplaatst wordt, gescheurd is.

vallier

Veel speurwerk leert ons dat deze huls een glijlager genoemd wordt. Met deze kennis kunnen we op zoek naar een vervangend exemplaar voor deze lager. Ondanks dat de vallieren ingesleten zijn besluiten we deze voorlopig terug te plaatsen. Nieuwe vallieren hebben veelal montageplaten waarvan de gaten niet corresponderen met de oude lieren. Tot op zijn we nog niet de vallieren tegen gekomen die 1 op 1 op dezelfde schroefgaten geplaatst kunnen worden. Hoe hebben andere Oceaan 22 gebruikers dit opgelost?