Waarom dit blog?

Al jaren brengen we de zomervakanties door op camping “It Wiid” te Eernewoude Friesland. Een prachtige camping gelegen aan een al even mooi vaargebied.

In 2007 hebben we een open zeilboot aangeschaft om actief de watersport te kunnen beoefenen.

Na 3 vakanties met veel plezier met de open boot gezeild te hebben willen we toch iets anders. We willen graag iets verder weg. En een boot waar we met z’n vieren mee op pad kunnen.

Al tijdens de vakantie is onze interesse tijdens een bezoek aan het Aquaverium te Grou gewekt voor een kajuitzeiljacht. De weken erna wordt internet nauwlettend in de gaten gehouden. Tijdens een bezichtiging van één van de boten komen we op de terugweg een Etap 20 tegen die er op het eerste gezicht origineel uitziet. Helaas blijkt er tijdens de tweede nauwkeurige inspectie dermate schade aan de romp (ter hoogte van de hefkiel) en aan de hefkiel zelf dat we niet tot aankoop komen.

Vervolgens komen tal van boten in beeld totdat we in september 2010 op de Oceaan 22 stuiten. Een boot die vlakbij in een haven ligt. Een boot met een mooie lijn maar wel één waar de laatste jaren weinig onderhoud aan gepleegd is.

foto's_coconot3-2010

Via dit blog willen we alle zaken delen waar we bij deze boot tegen aan lopen. We hopen op informatie van ervaren zeilers en mogelijk collega Oceaan bezitters. En proberen langs deze weg onze ervaringen te delen met anderen.

Rob

16 gedachten over “Waarom dit blog?

  1. Hoi Rob,

    Vond je mail van 23/1 tijdens opschonen en zag je blog weer. Leuk, interessante tip van het boek modern klassieke jachten. Wij hebben er net voor gekozen het schip aan te houden ipv te verkopen. Was af fabriek van mijn ouders (1975) en na 30 jr van mij en mijn zus. Nu mijn zus wilde stoppen stond hij te koop. Maar ja zoveel emotionele binding en gewoon nog plezier in het varen, heeft ons doen besluiten dat we het schip houden zonder mijn zus. Dat betekent dat we nu ook gaan kijken wat we allemaal aan willen pakken aan opknapklussen. We beginnen met een zomerdekzeil. We gaan maar eens een adresje zoeken van iemend die dat betaalbaar kan. Mocht je iemand weten dan horen we het graag. Wellicht dat we zelf gaan naaien, ook nog een overweging waard. Ons vluchtluik lekt niet maar heeft wel veel “haarscheurtjes” in het rookkleurige plexiglas, naar mijn idee van de vele zonne uren. We moeten ook de ramen opnieuw kitten. Mijn vader heeft, tegen het verblindende wit in de kuip, hardhouten latten op de kuipbanken gemaakt, deze zijn ook aan een nieuw lakje toe. verder hebben wij aan een kant op de romp net boven de waterlijn, ter hoogte van de zijstagen, scheurtjes in de (gele en nog orginele) gelcoat. Daarvoor moeten we uitzoeken wat we eraan kunnen doen en of we dat zelf doen of hulp inroepen. de gelcoat is ook sterk verbleekt en ik denk erover de romp over te schilderen.
    Mocht je informatie willen over de Oceaan in het algemeen, ik ben als kind redelijk betrokken geweest bij het aanschaffen van het schip en zoals al aangegeven het schip is nu dus al 36 jaar in mijn leven. Ik heb wel minder technische kennis in huis, maar dat heb je als vrouw al gauw….
    Succes met het repareren van het luik,
    Groeten,
    Birgit Roozeboom

    • Hallo Birgit,

      Uit de reacties blijkt de Oceaan een fijn schip te zijn. Ik kan mij voorstellen dat je deze wilt behouden. Wij zijn zelf geen voorstander van overgeschilderde rompen en zouden zo’n boot in principe nooit kopen. Je weet immers nooit wat eronder zit en het schilderwerk is nooit zo sterk als de originele gelcoat. Ik heb begrepen dat er goede resultaten kunnen worden behaald met polijsten en rewaxen.
      Haarscheurtjes of craquelé in het plexiglas van het vluchtluik is niet zo erg en leidt voor zover ik weet meestal niet tot lekkage. Wij gaan het luik vervangen omdat er veel lekkage was en de rubber afdichting kapot is. Binnenkort is er op het blog daarover meer te lezen.

      Ook aan onze zeilen is het nodige gerepareerd. Mijn echtgenote is daarvoor terechtgekomen bij Remus Zeilmakerij uit Zandvoort. Ze had een prettig contact en alles is prima binnen de afgesproken tijd (en budget) hersteld. Meer informatie: http://www.remuszeilmakerij.com/

      Als we vragen hebben zal ik je zeker benaderen.

      Groeten,

      Rob

  2. De Alde Feanen zijn het leukste wanneer je boot weinig diepgang heeft. Ik ben dan ook nieuwsgierig welke kiel onder jullie boot zit en of die ook bevalt.

    Groet,
    Nico

  3. Hallo, ik ben mij een beetje aan het oriënteren op een leuke zeilboot. Mijn blik is al een aantal keren getrokken door de Ocean, en ook op internet lees ik erg positieve berichten over de boot. Nou is er voor mij een vrij belangrijk criterium: de lengte van de bedden. Kunnen jullie mij de lengte van de bedden misschien vertellen? Er moet namelijk iemand van 1,95 en van 1,98 in kunnen slapen. Ik ben beniewud en alvast bedankt!

    Vriendelijke groet, Wytze

  4. Hallo, heb op 1 jan een Oceaan 22 gekocht. Wil hem de komende maanden verder vaarklaar maken. O.a. de stroom voorziening. Wie heeft er goede suggesties hiervoor? Vast dank, Nick Vroon

  5. Ik ben vandaag naar een Oceaan 22 gaan kijken. Wie iemand hoe je de mast kan strijken? ik zie geen draaipunt. Het enige dat zie is aan de achterkant van de mastvoert een mogelijkheid om een 6mm stift door te steken. Tussen de ogen zit op de plaat die op het dak zit een kuiltje waar die stift in komt te liggen.
    Mij is niet duidelijk hoe eean in zijn werk gaat

    • Hi Peter,

      Sorry voor de wel heel erg late reactie. Jouw reactie is pas na een update naar voren gekomen …
      Als de info nog interessant voor je is wil ik wel even gaan spitten in foto’s. Wellicht kan ik je daarmee wat info geven.
      Ik verneem dan graag.

      groet,

      Rob

  6. Hallo Rob,
    Ik ben Lianne en op zoek naar een Oceaan 22.
    Onder de knop waardebepaling worden er recent aangeboden.
    Ik mis alleen de info, hoe ik de betreffende eigenaar kan bereiken.
    Steenbergen is bv bij mij in de buurt, maar kan nergens de eigenaar vinden, om contact op te nemen. Kan jij mij die gegevens aandragen?
    Met vriendelijke groeten Lianne

    • Beste Lianne,
      De gegevens komen van advertenties die ik bijvoorbeeld op marktplaats aan tref. De pagina is bedoeld om potentiële kopers en verkopers inzicht te geven in de vraagprijzen van de Oceaan 22. De Oceaan 22 blijft een geweldig schip met fantastische zeileigenschappen. Ik wens je dan ook alle succes toe met je zoektocht!

  7. Dag Rob,
    hier ook een zoeker naar een geschikte kajuitzeiler om eenvoudig alleen met 2 tiener kinderen of met zijn vieren totaal te kunnen zeilen.
    Om het hele positieve verhaal over de Oceaan 22 even over te slaan kom ik op de bezichtiging van vorige week: type 2 uit ca 1978. Boot staat al vanaf najaar op de wal. Blijkt er water tussen binnen schaal, iig de laagste bodem tussen de banken te zitten en lekt door binnenscheuren op het vlak. Lijkt op bekend euvel en kwaal bij dit type. Alleen de oplossingen zijn zo verschillend als ik her en der lees. Betreft kiel-midzwaard versie waarvan de kieldoos en zwaard al eens zijn herplaatst en het zwaard is vervangen. Zichtbare dwarsframe van staal is aangetast maar hoeft niet verzwakt.
    Op de wal en toch water onderin als condens kan ook hier de bron zijn, maar hoeveel is acceptabel.
    Bronnen van water van boven, ook bij deze boot: de ramen en de wandaansluitingen (of meer en onzichtbaar). Leidend tot plasjes op de open kastjes en langs het wandaansluiting en op lagere delen in kastjes. Zoveel was ik niet gewend op de boten van familie en anderen destijds. (koude bruggen zijn mij bekend)
    Verkoper wil eea via wegslijpen binnenschaal bodem, drogen en dichtplakken laten maken door werf. Laminaat droog krijgen is nu het doel. Vochtmetingen doen aan huid en daarna een besluit nemen.
    Jullie verhalen en klussenlijst zijn indrukwekkend; leuk te lezen!
    Wat ik mis dat jullie ooit extra werk aan de kielbodem hebben gehad. Condens in middenschip rond wand en kastjes? Geluk of toch nog ideeen hierover?
    met groet, maarten

    • Hallo Maarten,
      “t lijkt mij nogal wat. Om met jouw laatste vraag te beginnen, nee wij hebben geen last (gehad) van water tussen de schalen. Wellicht helpt het dat wij een vaste kiel hebben. Ook van overdreven condens hebben wij geen last. Ik raad je aan ook eens te kijken bij de Oceaanclub. Daar zijn een paar wellicht op dit gebied meer ervaren klussers actief. Misschien kunnen zij je aan tips helpen.

      suc6!

    • Wellicht is de reactie inmiddels te laat.
      Je kan de railing, nadat de spanners zijn losgehaald gemakkelijk door de scepters leiden en loshalen. Wij hebben bij een watersport winkel, nieuwe railing op maat laten maken en die op dezelfde wijze weer terug geplaatst. Prima te doen!

  8. Hello there,
    I’m really happy I found your blog. We’ve bought an older (1979) Oceaan 22 last year. She’s in need of some repair, today we started to dismantle the bumper/stootlijst. It looks as bad as yours did in the pictures…
    I was a bit scared by what I found apart from the rotten wood; a plastic strip and sealing rubber that sits in between the deck and hull, then the rivets and screws. As everything is pretty rotten I don’t really see how I should replace all of this, I thought it would be enough to just replace the wood itself…
    It’d be really great if you could share some details on your experience and share some tips via email!

    All the best,
    Götz

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.